måndag 26 oktober 2009

Fota rosa för Rosa Bandet!


För att stödja Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj denna veckan så är veckans tema i Fototriss att fota i ROSA. Det tycker jag är en fin gest som jag gärna ställer upp på. Alla har vi väl någon relation till denna hemska sjukdom oavsett om det är på nära eller långt håll. Och blommor i rosa har jag gott om i min trädgård. Jag har valt att välja tre olika rosa rosor.




Jag har en väninna som jobbar i det mobila onkologiska teamet (MOT)som vårdar cancersjuka personer i slutskedet i deras hem. En unik tjänst i Halland som nu LÄGGS NER efter årskiftet. Våra politiker menar att denna vård blir för dyr och att vården för cancersjuka runt om i landet på sjukhus ska vara likvärdig. Många känner idag en oerhörd bestörtning över att mobila teamet inte får fortsätta sitt värdefulla arbete. I mitt jobb får lågkonjunkturens besparingar mest materiella påföljder, vi fick t ex ingen sommarpresent i år, men här gäller det faktiskt MÄNNISKOLIV!!! Så detta inlägg vill jag även tillägna alla duktiga "syrror" som nu måste omplaceras,alla oroliga patienter och anhöriga som drabbas av något som de med högre makt beslutat över deras huvud utan att förstå dess omfattning.

För att se fler rosa bidrag och läsa mer om hur du kan bidra i kampanjen så klicka här. Helena skänker dessutom 1 kr per deltagare så det är ett enkelt sätt att bidra om du vill vara med!

8 kommentarer:

  1. Söta rosa rosor du har i din trädgård. Jag älskar knoppar.
    Sen vill jag tacka dig för det du skrev. Jag vet hur oerhört mycket det betyder för dem som har valt att vara hemma och att få besöken av Mobila teamet. Hoppas att allt är väl med dig.Anita

    SvaraRadera
  2. Vilka jättevackra bilder på blommorna :D
    Jag tycker att det är hemskt när alla besparingar drabbar människor i sådana utsatta situationer!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina och tänkvärda ord! Jag håller med om allt du säger. Inte klokt att man kan spara in på rätten till ett värdigt slut. Sjukhus i all ära men jag förstår verkligen dem som vill vara hemma in i det sista.

    SvaraRadera
  4. Mobila team har jag bara goda erfarenheter av, en släkting som precis som hon önskade fick vård i hemmet ända till slutet. Personalen var underbar.
    Dina bilder är också toppen, fin idé med rosa blomtema.
    Eva

    SvaraRadera
  5. Fina bilder, Jenny!
    Apropå det mobila teamet med vård i livets slutskede, heter det KVH(Kvalificerad Vård i Hemmet) här i min kommun, och det innebär att personal från KVH-teamet tar hjälp av hemsjukvårds- och hemtjänstpersonal med vården i hemmet av den sjuke, kombinerat med hospicevård på avdelning, om den sjuke så vill.
    Ha det!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  6. Så fint fotat! Vilka vackra rosor du har kvar i din trädgård.Gillar det lite frostnypna på roskanten i översta bilden.
    Det blir tyvärr ett mer och mer cyniskt samhälle vi lever i.Det är hemskt att dra in på så värdefulla insatser för de cancersjuka.De om några behöver verkligen få all den trygghet och omsorg de behöver i en sjukdomsbild med med mycket hjälplöshet och smärtor. Det gör mig upprörd och uppriven hur man förringar människovärdet.
    Fint att du tar upp såna här saker i din blogg så vi alla får tänka till och agera i det vi kan.
    Fortsatt trevlig vecka till dig!/Karin

    SvaraRadera
  7. En härlig rosa triss där den första bilden får min röst.

    SvaraRadera
  8. Fint inlägg du har gjort! Jag vet vad det innebär för jag hade en kusin som var sjuk och vårdades så länge det bara gick hemma.
    Det sparas alltid på fel ställe tycker jag.
    Fina rosa bilder du har tagit.
    Ha skön helg
    Annika

    SvaraRadera