lördag 17 april 2010

Vilken böna!



Jag har börjat förkultivera mina bönor inomhus och de regerar verkligen i odlingslådan, så häftiga de är när de skjuter upp! Detta är störpurpurböna och störbrytböna som ska klä min bönport i sommar.


Fröna är så vackra, melerade i svart och orange.


Jag odlar i en självbevattnande odlingslåda. Det är 2,5 liter vatten i bottenlådan och en duk som ligger under plantorna med ändarna ner i vattnet så att den hela tiden är fuktig. När jag sått ställer jag odlingslådan i badrummet där de är golvvärme så de blir fuktigt, varmt och gott för fröna att gro.



Mer bönor en annan dag, ha en skön lördag!


12 kommentarer:

  1. Bönor är verkigen vackra, både som frön och som uppväxta.
    Vilken otroligt smart odlingslåda du har, verkar skönt att slippa passa med vattningen var och varannan dag som man annars får göra med sådder.
    Ha det bra.
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Hallå Jenny, jag har också upptäckt nyttan med govlvärme när det gäller frösådden.

    Första bilden på bönan, är det en "Punkböna"?

    Marit

    SvaraRadera
  3. Det ser jättefint ut! Smart med golvvärmen....Det är härligt med sådder!

    Ha' det bra!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  4. Jag gillar din självvattnade låda! Helt i min smak...

    SvaraRadera
  5. Ja du vilken böna...
    Skall vänta lite med mina. Jag ligger back med sådderna men men.. det som blir det blir.
    Ha en skön kväll
    annika

    SvaraRadera
  6. En sån låda har jag också, har nu i eftermiddag pillat ner 60 solrosfrön som ska bli häck i sommar i den. Nu står den på golvvärmen i badrummet... =)
    Ha en skön kväll
    /Helen

    SvaraRadera
  7. Bönor är verkligen tacksamma att så. De blir ju så stora direkt när de kommer. Det blir liksom något direkt.
    Ha en fortsatt fin helg. Kram!

    SvaraRadera
  8. Där är visst kraft i dem!
    Jag har förodlat blomsterböner i Lugnet och de har börjat sticka upp sina huvud nu. Kram!

    SvaraRadera
  9. Vilka underbara foton, dom ser ju hur skulpturella ut som helst bönorna, när dom börjar spricka ut av skalen. Jag funderade på om jag skulle så dom inne, men var inte säker på om det gick, nu som jag ser att du har gjort det så tror jag jammen jag ska göra det samma.
    Det kommer att bli tjusigt i din båge :)

    SvaraRadera
  10. Vilken bra idé att ha dom i badrummet!

    SvaraRadera
  11. Hej! Läste reportaget i HP, kanonbra! Kul att hitta hit till en annan lokal bloggare, superfin blogg.. jag får får göra en djupdykning minsann! Ha det gott..

    SvaraRadera